fredag 24 juli 2009

Miep Gies

gies
Miep Gies, kvinnan som hjälpte till att gömma Anne Frank och hennes familj från Nazisterna i Holland under andra världskriget, fyllde 100 år för en tid sedan. Då ansåg hon att det var dags att pensionera sig. Hon har i flera decennier drivit ett museum eller kanske ett institut, vad man nu väljer att kalla det, kallat The Anne Franke House”. Hon slutade då även att skicka svar på brev och autografförfrågningar, vilket man får respektera. Hon har svarat på alla brev sedan hon kom in i rampljuset, mitt brev svarade hon på för ca ett år sedan. Jag fick ovanstående kort och ett fint brev som var signerat.

Det häftiga med henne är att hon riskerade sitt liv för en annan familj, hade nazisterna kommit på dem tidigare hade de allihop mördats. Men det enda hon har att säga är att “hon gjorde vad hon hade önskat att någon skulle ha gjort för henne om det var ombytta roller” och “Att det inte fanns nått annat alternativ än att gömma Frank familjen” Det om nått är en ödmjuk inställning som jag inte tror att många delar..I mina ögon är hon en hjältinna, vilket hon dementerar i sitt brev till mig…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar