fredag 26 juni 2009

Jacko sjöng sin sista refräng: R.I.P

michael_jackson 
(SvD) (DN) (Expressen)1992 stod jag som tonåring i ösregnet på Stockholms Stadion. Michael Jackson var då ute och turnerade i Europa på sin Dangerous turné och den kvällen var han i Stockholm. När förbanden Kriss Kross och Rozalla hade spelat, ljöd Beatles låtar i musikanläggningen innan det vart helt tyst och jublet började stiga. När det exploderade och Michael Jackson flög upp ur golvet stod en ung tjej jämte mig, hon kan ha vart ett par år äldre än mig. Hon stod helt lugnt och stilla och sa “Han är så jävla sexig” sen svimmade hon och fick bäras ut. Ingen hysteri, ingen panik…Bara ett lugnt konstaterande. Konserten drog igång och det var en riktigt bra konsert, nya och gamla hits blanades med grymtningar och avancerade dansrutiner och jag vart helt tagen. Hade det varit fint väder skulle kvällen ha varit komplett.

Innan Jackson släppte sitt album Dangerous så var jag inget stort fan, jag tyckte om hans musik, men mer var det inte. Jag köpte Dangerous på vinyl, sen i Stockholm innan konserten köpte jag BAD på en picturedisk vinyl, sen rullade det på, jag har skivor med Jackson 5, The Jacksons, och de flesta av Jacksons soloskivor, och det var med sorg (faktiskt) jag läste imorse att Michael hade avlidit i natt. Jag blev berörd då Jackson var en sådan central del i mitt musikaliska uppvaknande, även om jag under åren lyssnat allt mindre på honom, så har beundran legat där och pyrt. Jag hade faktiskt hoppats på att han skulle få göra sorti med stil i sin sista avskedsturné, men någonstans kändes det ändå som om det inte skulle bli så. Jag hoppas att Jackson mest kommer minnas som den stora artist och musikaliska geni han verkligen var, trots hans påstådda brott och tvivelaktiga leverne..Jag hade hoppats på att han skulle släppa sin nya skiva och på den gått tillbaka mer till sina rötter och gjort succé, kanske kommer skivan postumt, kanske inte. Men den musik han redan gjort, kommer ju tveklöst att leva vidare i många generationer till..

Jag fick ynnesten att se Jackson live två gånger, 1992 i Stockholm och 1997 på Historyturnén då den kom till Göteborg, vilket var en fin kväll på Ullevi i strålande skymningssol.

Lite länkar till bra videos:

Childhood
They dont care about us
Man in the mirror
Tabloid Junkie
In the closet

Hatten av för en stor underhållare och musikaliskt geni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar